Dlaczego warto wprowadzić do planu treningi uzupełniające?







W treningu biegacza, oprócz silnych nóg i pośladków, kluczową rolę odgrywa także mocny brzuch i silne plecy. U kilku naszych zawodników widać już pierwsze efekty praktykowania treningów uzupełniających. Dlatego jeśli chcesz biegać efektywnie i cieszyć się tym sportem, powinieneś zadbać o swój „gorset mięśniowy”, który odpowiada w głównej mierze za stabilizację. Jest on fundamentem każdego ruchu, bez względu na to czy jesteś rozpoczynającym przygodę z bieganiem „slow-joggerem” czy wymiatasz ultra po górach.
Twój korpus pracuje podczas biegu cały czas. Jeśli chcesz przyspieszyć na ostatnich metrach przed metą, wykorzystujesz do tego nie tylko dolną część mięśni brzucha oraz pleców, ale i prostownik grzbietu. Dzięki temu Twoja sylwetka jest wyprostowana, możesz wydłużyć krok i przyspieszyć. Jeśli Twój korpus jest zbyt słaby, będzie to widoczne gołym okiem – zaczniesz się pochylać, obciążając tym samym kolana i piszczele, a stąd już tylko prosta i krótka droga do niechcianych kontuzji.
Na sukces każdego biegacza ma wpływ wiele elementów, do których zaliczyć trzeba: regenerację, rozciąganie, odpowiednio zbilansowaną dietę, sensowny i dopasowany do celu plan treningowy oraz ćwiczenia wzmacniające mięśnie. Ten ostatni element jest niestety często pomijany, co bez wątpienia jest dużym błędem. Pamiętajmy, silne mięśnie to ogólna sprawność, a co się z tym wiąże – lepsze wyniki i profilaktyka kontuzji. 


Wyobraź sobie, że Twoje ciało to maszyna, która składa się z wielu elementów, których sprawne działanie jest od siebie współzależne. Jeśli do pracy będziesz angażował wciąż te same części, to spowodujesz, że po pewnym czasie ich eksploatacja będzie znacząco różnić się od pozostałych. W bieganiu jest dokładnie tak samo.
Jeśli swój trening ograniczasz jedynie do pokonywania kolejnych kilometrów, angażujesz w ten sposób cały czas te same partie mięśniowe i to pod wpływem tego samego bodźca. Taki schemat w perspektywie czasu przyczyni się do braku postępów i osłabienia gorsetu mięśniowego, co jest jednym ze składowych kontuzji.
Mocne pośladki u biegacza odpowiadają za stabilizację, propriocepcję oraz wytrzymałość biegową. Kluczem do sukcesu każdego biegacza, oprócz mądrych treningów biegowych, są też mocne mięśnie głębokie. Ich rola w treningu biegacza jest bardzo ważna, gdyż pełnią one funkcję stabilizacyjną. Stanowią tym samym fundament stabilności naszego ciała, przez co pozwalają budować siłę i zapobiegają kontuzjom. Warto o nie zadbać poprzez włączenie do cyklu treningowego kilku pozornie prostych ćwiczeń.
Zaczynamy 1 października! 
Po marzenia...
źródło: treningbiegacza.pl