Oto, jak wiele 14 dni bezczynności może obniżyć Twój poziom sprawności. [BLOG]


Czy zdarzyło Ci się kiedyś opuścić wiele dni treningów z rzędu? A może doznałeś kontuzji i zastanawiasz się, jak ta przerwa wpłynie negatywnie na ogólną sprawność.

Nic dziwnego, że przerwa w treningu  może zepsuć Twoją sprawność fizyczną, ale czy zastanawiałeś się kiedyś-  ile czasu zajmie powrót do formy? Badania przeprowadzone na uniwersytecie w Liverpoolu w Wielkiej Brytanii miały na celu odpowiedź na to pytanie.


We wstępnym badaniu, które zostało zaprezentowane na tegorocznym dorocznym spotkaniu Europejskiego Stowarzyszenia Badań nad Cukrzycą ( EASD ) w Barcelonie, w Hiszpanii, 28 osób, które zwykle chodziły ponad 10 000 kroków dziennie, zmniejszyło swoje kroki o około 10 000 kroków - co oznacza, że prowadzili całkowicie siedzący tryb życia.

Po 14 dniach naukowcy przeanalizowali ogólny poziom sprawności uczestników, który zmierzyli za pomocą kombinacji piku VO2 (jak skutecznie tlen jest wykorzystywany podczas szczytowego wysiłku wysiłkowego) i funkcji sercowo-naczyniowej przez zdrowie naczyń krwionośnych. Odkryli, że ich funkcja sercowo-naczyniowa zmniejszyła się o prawie 2 procent, a VO2 zmniejszył się o 4 procent, co prowadzi do ogólnego spadku poziomu sprawności aż o 4 procent.

Co więcej, ich metaboliczne zdrowie również spadło: ich całkowita zawartość tłuszczu wzrosła o 0,5 procent, obwód talii o jedną trzecią, a tłuszcz wątroby o 2 procent. Stały się również bardziej odporne na insulinę, stan, w którym organizm nie reaguje tak łatwo na insulinę, jak powinien, powodując gromadzenie się nadmiaru cukru we krwi i zwiększając ryzyko cukrzycy typu 2.

Te negatywne skutki zdrowotne są prawdopodobnie efektem niedostatecznego wykorzystania mięśni: kiedy przestajesz ćwiczyć, mięśnie kurczą się rzadziej i zmniejszasz aktywację enzymu o nazwie AMPK, który wspomaga wchłanianie cukru we krwi jako paliwo, dr Kelly Bowden Davies. profesor sportu i ćwiczeń fizycznych na Newcastle University w Wielkiej Brytanii powiedział Runner's World.

"Brak naprężeń ścinających lub większa siła przepływu krwi na ściankach naczyń podczas ćwiczeń może przyczynić się do gorszego stanu naczyń krwionośnych. Dzieje się tak, ponieważ im więcej ćwiczysz - i pompujesz krew - tym zdrowsze będzie twoje serce i tętnice."

Ale to nie znaczy, że powinieneś wpaść w panikę, jeśli pozwolisz, by kilka tygodni treningu wymknęło Ci się spod kontroli. Naukowcy zbadali również, ile czasu zajmuje odzyskanie tej sprawności, a wyniki te były nieco bardziej zachęcające.

Po wznowieniu ćwiczeń przez badaczy naukowcy ponownie przetestowali swoje poziomy sprawności fizycznej 14 dni później - w tym samym czasie, w którym odpoczywali - i stwierdzili, że powrócili do wartości wyjściowej.

Według badań najlepszym sposobem na zrekompensowanie tych konsekwencji zdrowotnych jest podjęcie zwykłej aktywności fizycznej. Więc nawet jeśli nie możesz wykonywać regularnego treningu, wystarczy po prostu zwiększyć ilość ćwiczeń w ciągu dnia, na przykład wyjść na spacer w porze obiadu.

Ale nawet jeśli jesteś kontuzjowany z powodu kontuzji przez kilka tygodni - lub okoliczności tymczasowo odciągają cię od rutyny treningu - Twój poziom sprawności powinien szybko wrócić do zdrowia po wznowieniu.

Publikowanie komentarza

0 Komentarze