ABC Biegania- Bieganie interwałowe – definicja i korzyści

Trening interwałowy ma jedną podstawową zaletę. Interwały pozwalają szybko spalić tkankę tłuszczową. Interwały można wykonywać na wiele sposobów. Może być to jazda na rowerze, bieganie, pływanie lub jakakolwiek inna forma aktywności fizycznej, która sprawia nam przyjemność. Jednak najpopularniejszą formą interwałów jest bieganie interwałowe.

1. Co to jest bieganie interwałowe?

Interwały jest to forma aktywności fizycznej, w której na zmianę przeplata się trening o dużej i małej intensywności. Trening interwałowy może przybierać różne formy, najważniejsze jednak, aby sprawiał nam przyjemność. Najczęściej trening interwałowy to bieganie interwałowe.
Każde interwały, również bieganie interwałowe, mają dwie najistotniejsze zalety. Po pierwsze bieganie interwałowe sprawia, że szybciej spalamy tkankę tłuszczową. Po drugie, bieganie interwałowe pozwala zbudować wytrzymałość organizmu. Bieganie interwałowe daje dużo szybsze efekty niż bieganie w równomiernym tempie.

2. Plan treningowy biegania interwałowego

Bieganie interwałowe należy dobrze zaplanować. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z bieganiem. Plan treningu jest bardzo ważny. Pamiętajmy więc, aby przed bieganiem interwałowym nie zapominać o rozgrzewce i rozciąganiu po zakończonym treningu.
Plan treningu w bieganiu interwałami pozwoli stopniowo przygotować ciało do zmiany rytmu dnia i dawki ruchu. Dzięki niemu bieganie interwałowe pozwoli szybko poprawić naszą sylwetkę i wytrzymałość i uniknąć urazów. Bieganie interwałowe wykonuje się pokonując identyczne odcinki ze stałą prędkością i zachowując taką samą przerwę między nimi.
Przykładowo, bieganie interwałowe można wykonać biegając 8 razy po 400 metrów. Każdy odcinek pokonujemy w 1,5 minuty, zachowując 45 sekund przerwy między każdym odcinkiem. Gdy czujemy się już na siłach możemy wydłużać odcinki interwałów, biegając np. 5 razy odcinki po 1000 metrów w czasie 4 minuty każdy, zachowując tym razem przerwę o długości 3 minut.
Ważne jest, aby bieganie interwałowe dopasować do swoich umiejętności i wytrzymałości. Należy pamiętać, że bieganie interwałowe jest dużo bardziej męczące niż tradycyjny bieg w równym tempie.

3. Korzyści biegania interwałowego

Bieganie interwałowe angażuje wiele partii mięśni. Po ciężkim treningu, jakim jest bieganie interwałowe czujemy zmęczenie całego ciała, ponieważ dochodzi do mikrouszkodzeń mięśni, co wywołuje trwający nawet kilka godzin efekt długu tlenowego, który podkręca metabolizm. Aby w naszym organizmie zapanowała na nowo równowaga po bieganiu interwałowym, potrzebujemy dużej dawki energii, która jest pobierana z tkanki tłuszczowej. Dlatego prawdziwe spalanie zaczyna się po zakończeniu biegania interwałowego.
Dzięki większemu zapotrzebowaniu na tlen, jaki wywołuje bieganie interwałowe, zwiększamy również naszą wytrzymałość. Ponadto u osób, które biegają interwałami, dochodzi do skoków hormonów, takich jak adrenalina i noradrenalina.
Wydzielanie tych hormonów w wyniku biegania interwałami również pozytywnie wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej, również w okolicy brzucha. Co również bardzo ważne, bieganie interwałowe sprawia, że spalamy dużo więcej kalorii po treningu niż w jego trakcie.




Publikowanie komentarza

0 Komentarze