Bieganie w terenie- jak zacząć?

Gdy tylko robi się ciepło, coraz więcej osób wychodzi z domów i zaczyna swoją przygodę z bieganiem. Większość decyduje się uprawiać ten sport w warunkach miejskich. Dlaczego warto spróbować biegania w terenie i jak przestawić się z asfaltu na leśną ścieżkę?



Nie ma znaczenia, czy biegasz już od wielu lat, czy może dopiero zastanawiasz się nad rozpoczęciem treningów. Kiedy raz spróbujesz tego sportu w terenie, na pewno nie będziesz chciał wracać do miejskiej dżungli. Jak zostać biegaczem trailowym?

Zanim rozpoczniesz treningi, powinieneś zdać sobie sprawę z istotnych różnic pomiędzy bieganiem po asfalcie a bieganiem po nierównym gruncie. Każda z tych nawierzchni wymaga nieco innej techniki i zupełnie innego przygotowania.
Bieganie po asfalcie jest znacznie prostsze od treningów w terenie. Brak nierówności oraz twarde podłoże sprawiają, że z każdym krokiem pracują dokładnie te same mięśnie i ścięgna, a praca stawów jest monotonna i jednakowa.

Biegając po ziemi musisz być gotowy na przeszkody i nierówności, które napotkasz na trasie. Wymusza to inne stawianie stopy oraz zmianę długości kroku, przez co praca twoich mięśni, ścięgien i stawów cały czas się zmienia. Oznacza to, że uprawianie sportu w terenie jest znacznie bardziej męczące i wymaga dobrego zaplanowania. Jednocześnie jest dużo zdrowsze dla twoich stawów, ponieważ nie obciąża kolan jednostajną pracą, a miękka nawierzchnia amortyzuje uderzenia stóp o podłoże.
Na początku nie stawiaj zbyt wysoko poprzeczki. Dobrze się rozgrzej i nie biegnij dłużej niż 40 minut. Dostosuj swoje tempo do warunków w jakich uprawiasz sport. Pamiętaj, że na leśnej ścieżce nie możesz rozpędzić się tak bardzo jak na płaskiej, asfaltowej dróżce.

Buty dla biegacza
Biegając w terenie potrzebujesz znacznie mniejszej amortyzacji niż trenując w mieście. Twardy asfalt wymaga butów z bardzo miękką podeszwą, które zamortyzują uderzenie i ochronią twoje stawy kolanowe przed wstrząsami.
Inaczej wygląda to, jeśli szukasz butów do biegania trailowego. Miękka ziemia znacznie lepiej niż asfalt amortyzuje stawiane przez ciebie kroki, dlatego buty nie potrzebują aż tak dużego wzmocnienia. Ich podeszwa powinna być bardziej twarda i przystosowana do radzenia sobie z utrudnieniami. Dlaczego to jest takie istotne?
Biegając w terenie twoje stopy muszą czuć się jak najbardziej komfortowo, nawet gdy napotkają przeszkody w postaci kamieni, nierówności terenu czy wystających korzeni. But musi również mocno trzymać się podłoża i radzić sobie nawet ze śliską, błotnistą nawierzchnią.

Nawodnienie i bezpieczeństwo
Są rzeczy, o których powinieneś pamiętać zawsze, gdy wychodzisz biegać. Pierwszą z nich jest odpowiednie nawodnienie, bez względu na pogodę. Jest to szczególnie istotne przy bieganiu trailowym, kiedy nie masz możliwości zboczenia z trasy, by wstąpić do sklepu po butelkę wody.
Drugą ważną kwestią jest twoje bezpieczeństwo. Nigdy nie wyruszaj na trening bez poinformowania kogoś bliskiego, gdzie będziesz biegał. Zadbaj również o małą apteczkę, która przyda ci się, gdy zaliczysz wywrotkę w terenie. Nie musi to być wielka walizka pełna medykamentów - wystarczy jakiś lekki bandaż i coś, co pozwoli ci odkazić ranę zanim dotrzesz do domu. Zawsze miej również ze sobą telefon komórkowy, żeby w razie potrzeby móc zadzwonić po pomoc

Motywacja
Pamiętaj - bieganie w terenie wymaga bardzo dobrej motywacji. Dużo łatwiej jest znaleźć wymówkę w przypadku trailu niż biegania po asfalcie, dlatego znajdź coś, co pomoże ci wytrwać w treningach. Może to być grupka osób, z którymi biegasz, wyznaczenie sobie konkretnego celu do przebiegnięcia czy planner treningowy, w którym będziesz zamieszczać swoje wyniki. Nie ważny jest sposób, liczy się wszystko, co doda ci motywacji i sprawi, że będziesz kontynuował biegi trailowe.

Publikowanie komentarza

0 Komentarze